
Усі будинки, в яких не створено ОСББ, обслуговуються КП “Управляюча компанія” Вишгородської міської ради та мають різні тарифи, що залежить від різних факторів.
Зокрема до таких чинників відносяться: технологічні особливості виробництва послуг (джерела водопостачання, якість води, протяжність мереж тощо), технічний стан мереж та обладнання (зношеність основних засобів), обсяги надання та місцеві особливості споживання послуг.
Формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення здійснюється підприємствами, діяльність яких регулюється на місцевому рівні, згідно з вимогами Порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги».
Своєю чергою, підприємства-ліцензіати НКРЕКП формують тарифи згідно з Порядками формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, на послугу з постачання теплової енергії, на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженими відповідними постановами НКРЕКП.
Встановленню тарифів на комунальні послуги має передувати процедура інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів (вимоги Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).
Застосування тарифів здійснюється згідно з умовами договору, укладеного між споживачем комунальних послуг та виконавцем.
Послуги з утримання житла, які мають надаватися мешканцям в обов’язковому порядку:
- Прибирання прибудинкової території;
- Прибирання сходових кліток;
- Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення);
- Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівлі;
- Технічне обслуговування ліфтів;
- Обслуговування систем диспетчеризації;
- Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем: гарячого та холодного водопостачання; водовідведення; теплопостачання; зливової каналізації;
- Дератизація;
- Дезінфекція;
- Обслуговування димовентиляційних каналів;
- Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності.;
- Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, розміщених на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків);
- Поливання дворів, клумб і газонів;
- Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами;
- Експлуатація номерних знаків на будинках;
- Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води;
- Енергопостачання ліфтів;
- Періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.
Виконавці відповідних комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
На сьогодні повноваження щодо встановлення тарифів на комунальні послуги розподілено між Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та органами місцевого самоврядування.
Відповідно до законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію та комунальні послуги тим суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких вона здійснює.
Для решти суб’єктів господарювання, які не підпадають під сферу регулювання НКРЕКП, тарифи на теплову енергію та комунальні послуги встановлюються органами місцевого самоврядування.
Так, згідно зі статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, послуги з постачання гарячої води, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, транспортні та інші послуги).
Таким чином, рішення про встановлення тарифів на комунальні послуги може прийматися лише уповноваженими органами.
Згідно зі статтею 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення» державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку (стаття 15 цього Закону).
Процес формування тарифів на комунальні послуги залежить від особливостей виробництва та надання цих послуг. Специфіка господарської діяльності підприємств, що забезпечують комунальними послугами споживачів залежить від різних чинників, які так чи інакше впливають на фінансові результати діяльності цих підприємств та рівень тарифів.
Інформацію про структуру тарифу на обслуговування житла управляюча компанія зобов’язана надавати мешканцям на їхню вимогу. Однак законодавчо ніяк не закріплено механізм цього інформування.
Ситуація, яка склалась у Вишгороді
У комунальній сфері нашого міста сформована чітка вертикаль.
На чолі – міський голова Момот Олексій, його заступник Сардак Віталій, котрий колишній директор КП “Управляюча компанія” ВМР. У його підпорядкуванні спочатку юристом, а потім його замісником була нинішня директор (за сумісництвом його дружина) цього ж комунального підприємства Макарицька Ольга.
За словами керівництва КП “Управляюча компанія”, було проведено ряд конкурсів та прораховано економічне обґрунтування нинішніх тарифів, які вони пообіцяли опублікувати на офіційному сайті міської ради.
По всій країні органи місцевого самоврядування спонукають власників багатоповерхових будинків створювати своє ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирного будинку), це – юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Звісно, це має чималий перелік переваг для власників квартир, але для того, щоб будинок перейшов в обслуговування створеним ОСББ, він має бути у відповідному стані. Тобто перед переходом будинку в обслуговування ОСББ, місцева влада зобов’язана зробити капітальний ремонт будинку, починаючи від гнилих труб і закінчуючи під’їздом.
Повертаємось до ситуації в нашому місті. У нас діє організація ТОВ “Обслуговуюча організація “Київські зорі”, які взяли кілька будинків під своє управління замість КП “Управляюча компанія”. Варто звернути увагу на бенефіціарів (фактичні вигододобувачі) цієї компанії, якими є Машко Леонід Миколайович, батько директорки того ж самого КП “Управляюча компанія” Макарицької Ольги Леонідівни.
Тобто керівники КП “Управляюча компанія” ВМР збільшили тарифи в кілька разів для населення і тепер пропагують жителів переводити свої будинки під управління їхньої приватної обслуговчої компанії й платити гроші знову ж таки їм.