22.10.2020

Газета Вишгород

Офіційний сайт газети Вишгород, Новини, архів

Дитячий майданчик – наймасовіший елемент благоустрою

Дитячий майданчик повинен бути в кожному дворі. Але що ж не так у нас з дитячими майданчиками? Практично всі дитячі майданчики — одноманітні.
Взагалі, дитячий майданчик я б оцінював як мінімум за п’ятьма показниками: безпека, зручність, креативність, доступність і дизайн.
Що ми звикли бачити у себе на подвір’ях? Або це стародавні радянські конструкції, які поступово знищуються природою і місцевими жителями… Або типові штамповані «містечка» яскравих кольорів. Дитячий майданчик у стилі «дорослим краще знати, що потрібно дітям»:
Але чому насправді з’являються такі майданчики? По-перше, всі бояться за дітей. Тому намагаються створювати ігрові простори так, щоб захистити дитину від усього на світі. По-друге, саме дорослі вирішують, яким має бути цей простір. Ви чули, щоб у нас до проектування дитячих майданчиків залучали дітей? Або хоча б поцікавилися їхньою думкою?
У дорослих, які роблять дитячі майданчики, є набір штампів. Наприклад, вони знають, що діти люблять яскраві кольори, їм потрібна активність, вони люблять гойдалки та гірки, але подібні розваги становлять для них небезпеку. Тому потрібно створити якийсь безпечний загончик, розфарбований у яскраві кольори, де б діти грали під повним контролем за задуманим дорослими сценарієм.
Гра для дитини – це спосіб пізнання світу. Через гру дитина вчиться жити. Маленька людина вчиться бути самостійною, здатною приймати вірні рішення, домагатися свого, ризикувати, вигравати і програвати, падати, забивається, спілкуватися, розуміти, як влаштований світ.
Як зробити правильний дитячий майданчик?

  1. Потрібно залучати дітей різного віку до проектування майданчиків. Це можливо за допомогою проведення семінарів, воркшопів, ігрових методик.
  2. Майданчики повинні давати можливість всім дітям грати на одному просторі. Ні в якому разі не можна розділяти гру дітей з фізичними і психічними особливостями (обмежених у русі, даунів, аутистів і т.д.) і звичайних дітей, як це прийнято у нас. Не можна ставити спеціальні комплекси окремо від ігрових комплексів для звичайних дітей. Потрібно проектувати майданчик так, щоб всі діти могли гратись разом. Ізолювати особливих дітей – це абсолютна жорстокість.
  3. Не буває ідеальних дитячих майданчиків. Кожен виконує свою основну функцію – дає фізичне навантаження, навчає, просто розважає і т.д. Не варто об’єднувати всі функції в одному місці.
  4. Не варто перенасичувати майданчик різними пристроями, стимулюючими фізичну активність. Це призводить до того, що діти стають гіперактивними, починають скаженіти.
  5. Варто надати міським дітям можливість спілкування з природою (так звані природні дитячі майданчики) – грати з піском і водою, на траві і т.д.
  6. Потрібно давати дітям можливість обгрунтовано ризикувати. Це велика окрема тема, яка викличе багато суперечок і розбіжностей.
    Які дитячі майданчики можна вважати хорошими? Це ті майданчики, які не просто «займають» дітей, а дають їм можливість включити фантазію при виборі сценарію гри, перевірити себе на міцність, пізнати навколишній світ. При цьому дитячі майданчики повинні бути в міру насиченими, красивими, безпечними і давати можливість ризикнути. Ризик – річ, необхідна для розвитку, але він повинен бути помірним. Про безпеку майданчиків забувати не можна ні в якому разі. Найпоширеніші з специфічних «майданчикових» пригод – падіння, удари гойдалками, затискачі, порізи, переломи і удари.
    Звичайно, типові площадки робити простіше. Закупив на все місто квітчастих містечок, галочку поставив – і все. Давайте думати не про кількість майданчиків, а про їх якість. Зробити гарний майданчик не завжди дорожче. Але варто задуматися про те, що насправді потрібно дітям!