
У Верховній Раді очікує розгляду проект закону № 3131, за яким власники земельних паїв, які не здали їх в оренду, а обробляють самі, щорічно платитимуть податок з кожного гектара незалежно від того, скільки заробив фермер. Підготували проект ще у лютому група депутатів від «Слуги народу» (плюс кілька депутатів з парламентської групи «Довіра»).
У червні податковий комітет парламенту рекомендував ухвалити його за основу. Пропонуємо вам думки експертів аграрної галузі щодо цієї пропозиції, озвучені в інтерв’ю українським та зарубіжним ЗМІ.
Ось як характеризує суть законопроекту експерт Олексій Кущ (з коментаря «Газеті по-українськи»):
«Законопроект вводить мінімальний податок на кожен гектар землі сільськогосподарського призначення. Суть законопроекту — всі власники паїв, які не здають їх в оренду, мають заплатити податок у розмірі 5 % від нормативно-грошової оцінки землі. Сьогодні гектар оцінюють у 30 тисяч гривень. Отже, з кожного потрібно буде заплатити 1,5 тисячі гривень податку. І навіть за умови, якщо втратили урожай чи земля стояла незасіяна. Якщо ж пай перебуває в оренді, то податок платитиме орендар… Депутати вважають, що кожен фермер щороку отримує фіксовані гроші. Це повна маячня! В Україні сільське господарство має високий ступінь ризику: неврожай, засуха, пожежі, шкідники, врожай застряг на елеваторі чи відібрали рейдери. Різке падіння цін на внутрішньому чи зовнішньому ринку. Або сімейне господарство використовує частину землі під сінокіс, випас худоби чи ділянка знаходиться «під парою». Фактично такий же податок можна брати з власників авто. Припустимо, що кожен, хто має автомобіль, може заробляти у службі таксі. Або до власників житла: всі, хто має другу квартиру, фактично на ній мають заробіток… Профільні аграрні асоціації кажуть, що ініціатива не торкнеться ділянок до 1 гектару. Але в Україні середній розмір земельного паю набагато більший. Ділянок в обробці до гектару невелика кількість». За даними Держгеокадастру, близько 7 мільйонів українців мають земельні паї — у середньому близько чотирьох гектарів кожен. 4,7 мільйона власників паїв є одноосібниками — тобто обробляють свої паї самостійно. Решта паїв здаються в оренду великим агрофірмам чи холдингам. Отже, виходить, що в середньому український одноосібник має заплатити податок у 6 тисяч гривень (з чотирьох гектарів). Олексій Кущ вважає, що запропонований законопроект фактично стимулюватиме продавати землю або здавати її в оренду. Німецьке видання DW, яке написало про цей законопроект, наводить думку кількох експертів. Зокрема, голови Комітету підприємців агропромислового комплексу при Торговельно-промисловій палаті (ТПП) України Олега Юхновського:
«Протягом останніх років українці дедалі частіше відмовляються здавати землю в оренду і вирішують обробляти її самостійно. Після 2014 року тенденція до розірвання договорів оренди пришвидшилася. Відтоді на селі зростає підприємницький дух, дрібний бізнес непогано розвивається. Це створило проблеми для великих компаній. Конкуренція за землю зростає… Законопроект № 3131 може зупинити відродження дрібного фермерства».
Інтереси цих самих великих компаній висловив DW Алекс Ліссітса, виконавчий директор «ІМК» — одного з найбільших агрохолдингів України:
«Всі мають платити податки. А у нас 30 відсотків землі обробляється «по-чорному», неофіційно… Одна з основних форм наповнення бюджету ОТГ — земля сільськогосподарського призначення. Тому потрібно запроваджувати спеціальний податок на землю для того, щоб цей податок залишався у сільській місцевості й знову ж таки працював на місцеву громаду».
Економіст Київської школи економіки Олег Нів’євський вважає законопроект № 3131 вкрай небезпечним:
«Це силове витіснення дрібних фермерів з їхньої землі великими агрокомпаніями. Таким чином будуть просто «віджимати» землю в одноосібників… Селян змусять позбуватися землі, утримувати яку багатьом стане невигідно. А щодо звинувачень одноосібників у нечесній конкуренції, то і великі підприємства платять мінімум податків завдяки спрощеній четвертій групі оподаткування. Вони платять близько 300 гривень з гектара єдиного податку, який замінює собою два податки: земельний і податок на прибуток… Щодо решти податків, таких як ПДВ на паливо, насіння або добрива, то юридичні особи не є кінцевими платниками і тому можуть їх нейтралізувати при продажі своєї продукції, переклавши на кінцевого споживача. Натомість одноосібники не є юридичними особами і не мають такої можливості. Якщо одноосібник дуже чесний і вирішить задекларувати весь дохід з проданої кукурудзи, йому доведеться заплатити 18 % податку з доходу як фізичній особі. У перерахунку на чистий прибуток податкове навантаження в такому разі буде приблизно 50 %. І це при тому, що великі агрохолдинги платять близько 5 % від прибутку».
В ефірі телеканалу «Еспресо» голова громадської спілки «Союз українського селянства» Іван Томич висловився так:
«До 300 тисяч особистих селянських господарств приєднали земельні паї до своїх особистих господарств, і на площі 3 – 4 гектари вони ведуть вже більш товарне виробництво. Запровадження 6 тисяч гривень податку на 4 гектари — це кінець їхньої діяльності… Запровадження такого податку призведе до зменшення кількості працюючих людей у селах, а також до збіднення і так бідного сільського населення. Ще одним наслідком такого рішення може стати здорожчання фруктів, овочів і ягід, які вирощують в українських селах… Це удар по українському селянству. А ширше — це зачистка з української землі українських селян».
Як би не бідкалися великі компанії, мовляв, одноосібники ведуть проти них нечесну конкуренцію, кожній нормальній людині ясно, що готується нищівний удар по селянах в інтересах аграрних монополій. (До речі, сукупні податки, які платять юридичні особи, включно з ПДВ, зазвичай складають понад 1500 гривень в перерахунку з гектара і, згідно із законопроектом №3131, їм нічого додатково платити не доведеться). Очевидно, що селяни це прекрасно розуміють. Недарма 8 липня голова українського уряду Денис Шмигаль заявив на засіданні уряду:
«Хотів повідомити нашу позицію з приводу законопроекту № 3131 про збільшення податків на гектар землі. Ця ідея на сьогоднішній день, я вважаю, передчасна — в умовах кризи, в умовах, коли фермери просять підтримки від держави збільшувати орендну плату не зовсім коректно. Ми через профільне міністерство і профільний комітет будемо просити донести цю думку до парламентарів, щоб вони таке рішення під час кризи та під час складнощів з роботою в агросфері передчасно не приймали».
Отже, ухвалювати такий закон напередодні виборів до місцевих рад владі боязно. Прем’єр не каже, що ідея законопроекту погана, а лише передчасна. До речі, є інформація, що намір Шмигаля відкласти ухвалення нового податку може й не справдитися: агромонополії тиснуть, їм хочеться прибрати землю селян-одноосібників якнайшвидше і передвиборчі проблеми влади їх мало хвилюють. Тож не дивуйтеся, якщо законопроект ухвалять (чи спробують ухвалити) у парламенті ще до виборів 25 жовтня.
Перший заступник голови Київської облради, член фракції «Європейської Солідарності» Тетяна Семенова:
«Очевидно, що таким законом людей змушують продавати землю. Навіть теза про те, що у випадку оренди паю податок платитиме тільки орендар – є обманом. Просто орендар, сплативши новий податок, зменшить як мінімум на таку ж суму плату власнику землі. «Європейська Солідарність», безумовно, всіляко протидіятиме ухваленню законопроекту № 3131. Зокрема, наша фракція у Київській обласній раді на найближчій сесії ініціюватиме вимогу нашої ради до народних депутатів не ухвалювати цей проект».
Андрій ПЕЩЕРІН,
депутат Київської обласної ради