Жанна КОНДРАТЮК, директор Комунального закладу «Інклюзивно-ресурсний центр Вишгородської районної ради Київської області»

Кожна людина — особлива, і до кожної дитини має бути індивідуальний підхід. Але є діти, які потребують не просто особливого, а спеціального, командного супроводу.

Сьогодні в Україні обраний напрямок на створення гідних умов навчання дітей із особливими освітніми потребами. За сприяння голови Фонду Порошенка, першої леді країни Марини Порошенко впроваджується інклюзивне навчання, тобто соціалізація та навчання особливих дітей у закладах освіти усіх типів. Умовою організації інклюзивного навчання є супровід асистента вчителя (обов’язковим є педагогічна освіта), який бере участь у розробці індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальний матеріал. Для дітей зі складними порушеннями розвитку освітні та соціальні потреби можуть задовольнятися супроводжуючим дитини (батьки, медичні фахівці, соціальні працівники тощо).

Переваги інклюзивного навчання у загальноосвітніх закладах — це: навчання за місцем проживання, отримання соціалізації, розвиток сильних сторін, талантів, отримання професії; забезпечення додаткового штату педагогічних працівників, залучення додаткових ресурсів місцевої громади. Для супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої та дошкільної освіти з інклюзивним навчанням створюється команда супроводу (директор або заступник директора, вчитель початкових класів/класний керівник, вчителі, асистент вчителя, психолог, соціальний педагог, вчитель-дефектолог, вчитель-реабілітолог, медичний працівник, спеціалісти соціального захисту населення, служби у справах дітей, з обов’язковою присутністю батьків).

Одна з важливих складових інклюзивної освітньої реформи — відкриття інклюзивно-ресурсних центрів. Наш ІРЦ створений з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної, загальної середньої, професійної освіти.

Ми надаємо методичну та консультативну допомогу працівникам закладів освіти, батькам. На сьогодні в нашому ІРЦ надаються корекційні послуги 38 дітям.

Гострим є питання кадрового забезпечення. Але ми працюємо в цьому напрямку та на новий навчальний 2019-2020 рік плануємо розширити мережу педагогічних фахівців.

На фото — працівники КЗ ІРС (зліва направо): психолог Вікторія Бондаренко, логопед Уляна Донцова, реабілітолог Михайло Герасименко, дефектолог-тифлопедагог Марія Грищенко, директор Жанна Кондратюк,  вчитель-дефектолог  Марина Жердацька, секретар Вікторія Шапарева, бухгалтер Ольга Мельник, психолог Тетяна Трофімова