Моїй мамі виповнилося 85 років (написано 06.10.2011 — ред.). Вона пережила своїх сестру, брата і тепер — старша з нашого роду, гідна поваги мудра жінка, що має довге непросте життя. Рідні і друзі, що зібралися в її день народження у нас вдома, ловили кожне слово з розповіді про те, як воно було… А мама сиділа щаслива — від УВАГИ до неї. Згадати ж було що.
Марина КОЧЕЛІСОВА
Все її життя пов’язане з Україною, куди 150 років тому приїхали з Росії предки-старовіри — тікали від утисків. Поселилися на квітучому Поділлі. Важко працювали, ділили прибутки залежно від особистого внеску в загальний труд. А що не пили, не палили, не крали, здобували освіту й ощадливо витрачали зароблене, то мали і в домі, і на городі, ще й реманент виписували з-за кордону.
На військовий призов їздили на «історичну батьківщину». Потроху входили в ритм українського життя, звичаїв, мови. Одруження влили в кров великоросів українську, польську, німецьку, татарську й чуваську складові (в онуків і правнуків уже є вкраплення грузинської, румунської…) Зберігали кожен своє та з повагою ставилися до культури і традицій інших. На все була примовка: «Дай, Боже, здоров’я».
Мої бабуся і дідусь до весілля були знайомі років із сім. Василь, що вже закінчив лісову школу та побував на фронтах Першої світової, дочекався Ольжиного повноліття (навчання в гімназії перервали війна та революція). Вони побралися і виїхали до місця служби чоловіка.
Переїздити доводилося не раз — лісова справа потребувала рук у різних частинах України. Жили поряд із людьми різних національностей і віри: то польський куток в українському селі, то сусідня єврейська школа давала концерт у російській семирічці.
За п’ять років подружнього життя вже мали троє дітей, моя мама — найменша. Вона згадує, що родина була дружна, у кожного свої обов’язки, а любов і повага між батьками така, що не те, що сварки — кривого слова за 22 роки подружжя не вимовили.
Життя ж було нелегким. До школи діти ходили купкою по п’ятеро-семеро
— голод, поодинці боялися. Йшли через ліс, п’ять-сім кілометрів в один бік, по снігу й болоту. Чоботи та черевики із свинячої шкіри пропускали воду, тож до школи приходили з мокрими ногами, сушили онучі й шкарпетки на грубці, потім сиділи на уроках у напіввогкому взутті — не дивно, що тепер ниють ноги «на погоду».
Родина була освічена, читали книжки кількома мовами (деякі з дореволюційними «ятями» закопали в землю, щоб не побачили ретиві «активісти»). Грали на музичних інструментах, малювали аквареллю й олією, вишивали. Щоправда, мало що залишилося — у важкі роки витвори власних рук продавали, аби купити хліба.
Старших дуже поважали — до дідуся і бабусі ставилися ніжно, з любов’ю. Прикладом були батьки. Погані слова чи звички, які діти приносили з вулиці додому, батьки стримано відсували: «Ми ж так не кажемо», «Хочеш цигарку випалити? Будь ласка, кури, тільки ж добре затягуйся». Брат раз «в охотку» затягнувся — і вже ні війна, ні повоєнні тяготи не змусили його покуматися з цигарками.
Він одружився рано, в окупації, яку родина зустріла у Прохорівці під Каневом (там, де маєток Максимовичів, де бували Шевченко і Гоголь). Вивозили біженців з Києва, а самі виїхати не встигли.
Сестра-комсомолка — на фронті. Аж коли дізналися, що частина потрапила у полон. Два роки дівчині довелося винести у концтаборі в Дарниці, потім — робота на шахтах. Родина (батьки, син і менша дочка — моя мама) про неї нічого не змогли довідатися, бо до села увійшли німці.
Окупанти спочатку загравали з «тубільцями». Віддавали радянських полонених з Київського «котла» місцевим, якщо люди «пізнавали» родичів. Поновили роботу в лісництві, колгоспі, навчання у школі. Ідеологічна метода була схожа: школярам доводилося замальовувати портрети — ні, не Косіора чи Постишева! — самого Сталіна, якого називали його людожером, а діти аж зіщулювалися від страху. З широко розкритими очима слухали виступи націоналістичного напрямку з вуст шановних учителів.
Завітав якось до сільради «гітлерюгенд». Мама ховалася, бо була «арійської» зовнішності, а таких дітей забирали. Молодь почали відправляти на роботу в Німеччину. Першого разу пощастило — лікар-німець знайшов у неї хворобу серця. Вдруге вже не дивилися на вади здоров’я, довелося тікати.
Будинок уцілів, чужоземний солдат сказав: «Я — чех» і запалив клуню. Та визволення не принесло полегшення родині. Під час відступу німці застрелили бабусиного брата, і коли його везли ховати — снаряд розірвав на шматки мого дідуся, поранив бабусю. Мама — напівголодний підліток — доглядала її в окопі.
Що було потім? Повоєнний голод, поїздки в Західну Україну по хліб… Не знали, чи повернуться, бо по дорозі грабували. За навчання в старших класах школи і на перших курсах інституту доводилося платити. І все ж уперто вчилися, хай не зовсім там, де хотілося і куди не взяли (були в окупації — зрадники!).
А післявоєнний Київ згадується не тільки смаком морозива (найдоступніші ласощі), а й духовими оркестрами на Володимирській гірці. Мама й дотепер любить спів труби.
Працювала в меліоративних експедиціях, у проектних конторах. Особисте життя не склалося — наречені загинули на війні, а нечисленні повоєнні хлопці ходили королями та міняли одну родину на іншу. Дівчина, вихована в ідеальній сім’ї, такого не сприймала: от і довелося піднімати доньку самій — від аліментів відмовилась.
Руки у моєї мами рівно на долоню довші, ніж у мене, — витягнулись від роботи. А відпочинок був не на морі — на городі чи в лісі. Все — для рідних: дочки, онуків, сестриної та братової «порослі», які є частиною нашого життя.
До лісу й усього, що у ньому росте і живе, — ставлення особливе. Той останній, що дітьми саджали разом із батьком-лісничим, вже давно верхівками зачіпає небо — сосни вросли корінням у піски, навколо них рясно зародились гриби та ягоди.
Гуляли ми в ньому давно. Мама кілька років не виходить з дому. Її ліс і сад
— виноград на балконі, який виплекала власноруч. Та розум має ясний, чітко визначає головне у будь-якій інформації, а коментарі до побаченого по телевізору «видає» такі точні, що я часом дивуюсь — не гірше за відомих політологів.
Живи довго і без недуг, матусю!