http://auc.org.ua/news/amu-sturbovana-situatsieyu-shchodo-zablokuvannya-rakhunkiv-byudzhetiv-dlya-sil-selishch-ta-mist
У зв’язку з тим, що повторюється практика блокування рахунків бюджетів для сіл, селищ та міст районного значення, об’єднаних територіальних громад. АМУ звернулася до Державної казначейської служби України та Мінфіну щодо вжиття заходів до їх невідкладного розблокування.
Зокрема, така ситуація склалася у Хмельницькій області внаслідок дій Головного управління державної казначейської служби України у Хмельницькій області щодо заблокування рахунків бюджетів для сіл, селищ та міст районного значення, об’єднаних територіальних громад.
Експерти АМУ у листі до Держказначейства зазначають, що відносини, які виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, а також питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, регулюються Бюджетним кодексом України та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.
Позиція ГУДКСУ у Хмельницькій області щодо заблокування рахунків для бюджетів ОТГ, сіл, селищ та міст районного значення є необґрунтованою, оскільки базується виключно на листі Міністерства фінансів від 03.03.2016 №31-11230-05-10/6512. Однак, в цьому листі не визначено напрям зарахування адміністративного збору за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, адміністративного збору за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та плати за скорочення термінів надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, а також плати за надання інших платних послуг, пов’язаних з такою державною реєстрацією, щоздійснюються виконавчими органами сіл, селищ, міст районного значення об’єднаної територіальної громади.
Крім того, листом Мінфіну надано роз’яснення щодо застосування статті 64 Кодексу (доходи міст республіканського значення АР Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів ОТГ) та не висвітлено питання зарахування зазначених платежів за послуги, що здійснюються виконавчими органами сіл, селищ, міст районного значення (стаття 69 Кодексу).
Тобто підстав для блокування рахунків, відкритих за ККДБ 22010300, 22012600 та 22012900 для бюджетів об’єднаних територіальних громад, та ККДБ 22010300 для бюджетів сіл, селищ та міст районного значення не має.
Окрім цього, листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, вони лише мають роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлюють правових норм.
Окрім цього, варто процитувати положення в листі Міністерства фінансів: «вищезазначені платежі зараховуються до місцевих бюджетів за місцем надання послуг, зокрема за такі, що здійснюються:
виконавчими органами міських рад міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями – до бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення та бюджетів міст Києва та Севастополя;
районними державними адміністраціями – до районних бюджетів» не виключає, що такі послуги можуть здійснюватися виконавчими органами сіл, селищ, міст районного значення.
Разом з тим, відповідно до пункту 36 частини першої статті 64 Кодексу плата за надання інших адміністративних послуг, що справляється за місцем надання послуг належить до доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
Враховуючи зазначене, відповідно до статті 64 Кодексу адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та плата за скорочення термінів надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, а також плата за надання інших платних послуг, пов’язаних з такою державною реєстрацією, що здійснюються виконавчими органами сіл, селищ, міст об’єднаної територіальної громади, територіальних громад, що об’єдналися, повинні зараховуватися до бюджетів об’єднаних територіальних громад.
Зважаючи на ці аргументи, Асоціація міст України звернулася до Держказначейства та Мінфіну з проханням невідкладно вжити заходів щодо розблокування рахунків, відкритих за ККДБ 22010300, 22012600 та 22012900 для бюджетів об’єднаних територіальних громад.