05.06.2023

Вишгород Газета ONLINE

Вишгород – офіційний сайт газети, новини сьогодні, архів. ONLINE

Автобус — не кінь, вівсом не нагодуєш





Через борги возити пільговиків не будуть

Торі ШУМ

Ситуація у сфері пасажирських автоперевезень стає все напруженішою. Через фінансову скруту більшість автопідприємств області вже зараз не можуть повною мірою забезпечити обслуговування маршрутів на приміському, внутрішньообласному, міжміському сполученнях.

Зменшення кількості автобусних рейсів — сьогодні ні для кого не новина. Причина одна: для повноцінної роботи автобусів на лініях у перевізників бракує коштів на придбання паливно-мастильних матеріалів, автошин, складових для ремонту транспортних засобів і навіть для виплати зарплати своїм працівникам.
На жаль, невчасні й, головне, неповні розрахунки держави з перевізниками вже давно стали звичним явищем. За великим рахунком, функції держави із соціального захисту пільгових категорій населення значною мірою перекладено на самих перевізників. У результаті — автотранспортники змушені возити пільговиків за власний рахунок, що призводить до суттєвих збитків для підприємств.
З одного боку — можна зрозуміти перевізників, для яких це бізнес, і природньо, вони хочуть заробити на цьому. З іншого — пасажирів-пільговиків, яким закон гарантує безкоштовний проїзд.
Але і тут проблема — державні кошти, що, м’яко кажучи, надходять не за графіком. Минулий рік взагалі став «унікальним» з недоплати перевізникам державних субвенцій.
Взагалі ж, переконані вони, вже давно настав час перейти на адресну дотацію пільговикам. Бо бути й надалі спонсорами держави в питанні перевезення пільгових категорій населення автопідприємствам уже не під силу. Тим більше — зараз, коли йдеться про їх виживання в умовах інфляції. Звідси й висока вартість проїзду.
Нарікають автопідприємства і на нелегальні перевезення. Уже не один рік вишгородський офіційний перевізник «Авто-Лайн» веде боротьбу з нелегалами, які, стверджує перевізник, буквально крадуть у них заробіток.
Ми неодноразово піднімали транспортну тему (обов’язки перевізників та права пасажирів) на шпальтах газети. В основному суперечки виникали щодо перевезення пільговиків. У нинішній ситуації, за словами директора ТОВ «Авто-Лайн» Олександра Балуєва, підприємство змушене скоротити безкоштовні перевезення пасажирів-пільговиків. Але при цьому він наголошує, що із першими надходженнями державних дотацій безкоштовні проїзди поновлять. Обмеження кількості пільговиків на міський маршрут № 1 не розповсюджується. Міська влада подбала про те, аби пасажири «одинички» (а це найчастіше — пенсіонери та мами з дітками, які переважно і користуються пільгами) відчули себе захищеними.
Директор ТОВ «Авто-Лайн» зауважив, що хотілося б більше підримки з боку районної ради та райдержадміністрації.

Зі світового досвіду

Реформи, які проводяться в Україні, орієнтовані на європейський і світовий досвід. На Заході ж, між іншим, уразливі верстви населення користуються пільгами на проїзд у транспорті.
Але там перевозять пільговиків не в таких обсягах, як у нас. У країнах Європи, як і в США, існує градація таких пасажирів, як і певні обмеження для тих, хто має право на пільговий проїзд.
Так, у більшості країн діти до чотирьох років їздять безкоштовно, від 4-х до 10-ти — за 50 відсотків вартості квитка. Від 20-ти до 60-ти відсотків — знижки, в залежності від регіону та можливостей місцевих бюджетів, мають багатодітні родини, інваліди (відповідно до групи інвалідності). Знижка для студентів і учнів становить 50 відсотків. За рахунок дотацій місцевої влади більш дешевий проїзд мають пенсіонери, але при цьому такі знижки діють у чітко визначені години дня. В інший час вони мусять сплачувати повну вартість квитка.
У кожній країні по-різному. Але при цьому у вартість квитка, як правило, закладено кілометраж: чим далі, тим він дорожчий. І обов’язково: всі пільгові перевезення повністю дотуються, в основному — з місцевих бюджетів.
Ніхто не в програші: ні люди не скаржаться на обмеження в пільгових перевезеннях, ні перевізники, які фінансово нічого не втрачають. Усе економічно обґрунтовано.
І саме такий підхід нам варто було б уже давно взяти на озброєння, щоб і найбідніші верстви населення могли на пільгових умовах дістатися місць призначення, і перевізники при цьому мали змогу стабільно працювати, забезпечуючи населення пасажирськими перевезеннями.