28.10.2020

Газета Вишгород

Офіційний сайт газети Вишгород, Новини, архів

Перевозитимуть, як дрова

По завершенню процесу децентралізації, який не за горами, адміністративно-територіальний устрій Вишгородського району буде переформатовано у чотири об’єднані територіальні громади (ОТГ). Перед цими ОТГ постане низка нагальних питань, які потрібно буде вирішувати. Чи не найбільшим викликом стане організація нормальних перевезень як у межах громад так і на приміських напрямках. Як жартують дотепники, запуск Ілоном Маском у космос Dragon Crew — це дрібниця. Нехай він спробує запустити маршрутку у Броварах. Слабо, Іллоне Єрроловичу.
Жарти жартами, але бандитські розбірки зі стріляниною перевізників у тих же Броварах, минулі підпали автобусів маршруту Вишгород — Героїв Дніпра, порізані колеса, побиті вікна — це свідчення того, що на теренах пасажирських перевезень по Україні крутяться шалені гроші. Як зазначив Карл Маркс, немає такого злочину, на який би не пішов капіталіст заради 300 % прибутку. Корупція роз’їла цю транспортну галузь до основи. І це найбільша загроза для майбутніх ОТГ.
За чинним законодавством, організовувати маршрути на території громади має право орган місцевого самоврядування. Але як це практично здійснити в окремих ОТГ — ніхто до пуття не скаже. Із Петрівською ОТГ все зрозуміло: три села впритул на одній лінії — без проблем. Із Вишгородської ОТГ теж все зрозуміло. Пірнівська ОТГ — чимала, але більшість сіл нанизана на одній дорозі. А от запланована дотаційна Димерська ОТГ по пасажирських перевезеннях сидітиме в глибокій… На площі більше тисячі квадратних кілометрів у різних напрямках розташувалося більше двох десятків сіл. Запровадити кільцевий маршрут? Не вийде. Організувати два-три маршрути – так звідки взяти гроші? Громада то дотаційна, кошти треба буде клянчити в області. А там так і скажуть: губу розкатали, тут грошей немає на медицину і освіту, а ви Мерседеса Спринтера в якусь Абрамівку надумали запустити. На подібну розкіш потрібно не один мільйон гривень, тому вже сьогодні ясно, що нормальних, я вже не кажу за європейськими стандартами, пасажирських перевезень у середині Димерської ОТГ бути не може. Фантастикою є і думка про створення комунального автопідприємства.
Ще гірші перспективи чекають ОТГ у питанні приміських перевезень. Рада громади ніяким чином не впливає на вибір перевізника. За нас вирішують чиновники з Київської обласної державної адміністрації. Кому перевозити людей, скажімо, з Києва до Сухолуччя, якими автобусами, з яким розкладом мають право вирішувати не депутати об’єднаної громади, а великі спеціалісти з управління інфраструктури Київської ОДА. Вони проводять тендери на перевезення, визначають переможців, тобто, у Положенні про це управління не вистачає лише організації гужових перевезень. Чому за нас вирішували і будуть вирішувати якісь люди з пл. Лесі Українки у Києві? Можна лише здогадуватися, кому це зручно, матеріально вигідно. І не дивно, що за статистикою рівень тіньової економіки у секторі автобусних пасажирських перевезень доходить до 80 % і корупційні фактори щороку посилюються.
Як наслідок — страждають пасажири, які не можуть отримати якісні послуги. Чим пояснити те, що перевізники — переможці тендерів, здійснюють перевезення переобладнаним вантажним транспортом? З Німеччини пригнали старенький вантажний Мерседес, народні умільці прикрутили стільці під пасажирський — і готовий бус. Гроші, як відомо, не пахнуть, тому автобусні перевезення в нашій країні, області і районі здійснюються за «африканською» моделлю, де пасажир зовсім незахищений.
Мій зять, німець з Дойчланду, коли побачив як на Героїв Дніпра у Мерседес Спринтер за маршрутом № 355 до зоопарку «12 місяців» замість 18 пасажирів набивається 40, то лише спромігся вимовити «ой-ой-ой». А мені подумалося інше: чиновники з КОДА зобов’язані поставити перед штаб-квартирою автоконцерну «Даймлер» у Штутгарті «мерина» (Мерседеса) з Київщини, як пам’ятник, з написом: «Годувальнику від вдячних держслужбовців».
Як свідчить офіційна статистика, щороку на дорогах України фіксується близько шести тисяч ДТП, під час яких 2,5 тис. пасажирів травмуються і понад 250 — гинуть. Основні причини такої кричущої ситуації — неконтрольований понаднормований робочий графік водія і катастрофічний технічний стан автобусів. Якщо відбудеться диво, що малоймовірно, то місцева влада, отримавши повноваження у галузі пасажирських перевезень, без корупційної складової зможе обирати гідного перевізника, який гарантуватиме високий рівень безпеки пасажирів, змушений буде застосовувати тахографи та прилади обмеження швидкості тощо. Ми вже не про запровадження стандартів ЄС, електронних табло на зупинках (десь у Пиляві пасажири попадали б від шоку), водіїв у формі і білих рукавичках (я рот відкрив від подиву у Люксембурзі). Не треба нам цих європейських балощів, нам — елементарні, але якісні послуги за радість.
Однозначно, що рада ОТГ змогла б краще контролювати і регулювати тарифи на перевезення. Але все це — фантастика, бо ніхто ще добровільно не відмовлявся від корита, яке годує. Так чи інакше, але у майбутніх ОТГ і нинішніх розпорядників пасажирською транспортною галуззю виникатиме конфлікт інтересів. Хто переможе — невідомо. А шкода, бо у разі програшу ОТГ хай готуються до перевезень триколісними тук-туками. Я досхочу накатався на них у Бангкоку і Гонконгу — прикольно, але ж трясе, наче дрова везе.
Володимир ТКАЧ