Трохи передісторії. Кілька місяців тому громадською організацією «Вишгородщина без корупції» була замовлена і отримана експертиза щодо фактичної вартості придбаних Вишгородською міською радою автобусів. Вона встановила, що міськрада заплатила за автобуси ціну в два рази вищу, ніж вони коштували насправді.
Після того, як нещодавно міський голова на одному із зібрань вкотре радісно повідомив, що експертиза підроблена, я вирішив сам спробувати розібратися в цій ситуації.
Відразу скажу — я не є фахівцем з автотранспорту і не маю юридичної освіти. Тож оперувати намагатимусь максимально простими і зрозумілими термінами.
Отже, починаю переглядати документи. Що ми на сьогоднішній день маємо:
— придбано два старих чотирирічних автобуси за ціною 9 млн 830 тис. грн, тобто майже 10 млн грн.
З лізинговими платежами ця сума виростає до понад 12 млн грн. За перший рік з моменту покупки було виплачено 6 млн 700 тис. грн…
Стоп!
Заходжу в Інтернет, набираю телефон офіційного представника (дилера) заводу МАЗ, що знаходиться у Києві. (Для довідки: МАЗ — білоруський автозавод-гігант, знаний у всьому світі, спеціалізується на випуску автотехніки, в тому числі автобусів).
Мене з’єднують з відділом продаж. Цікавлюсь, скільки коштують два автобуси з параметрами, аналогічними до тих, які придбала міськрада.
Коли я побачив ціну, здивуванню не було меж. Виявляється, два нових автобуси МАЗи, 2020 року випуску, з двигунами фірми «Мерседес», з 2-річною гарантією — обійдуться покупцеві дешевше, ніж дві старі 4-річні машини, придбані нашими «господарями»!
Ціна їх — 7 990 000 грн, тобто, приблизно 8 млн грн.
Не повіривши власним очам, перепитую: — Що, ми перераховуємо ці гроші – і отримаємо автобуси?
Так, перераховуєте гроші — і ми виготовляємо і поставляємо вам нові автобуси.
Так просто?...
Наостанок вони поцікавились, з якого міста я телефоную. Почувши, що з Вишгорода, зраділи — добре, мовляв, що ви до нас знову звернулися, бо десь ви надовго пропали — вже більше року від вас нічого не чути.
І я починаю розуміти: наші керівники вже зверталися до цієї компанії, але щось їх не влаштувало. Що?
А те, що дуже все ПРОСТО!
Перерахували гроші — і напряму отримали автобуси!
Нецікаво!
По такій схемі працювати нецікаво, бо тут все прозоро!
І тоді наші «генії» придумали свою схему.
І з’явилася так звана фірма-«прокладка», у якої наші герої і придбали два старих автобуси за ціною більшою, ніж коштують два нових!
Причому по документах автобуси проходять як «нові і невживані»!
І чомусь з договорами купівлі-продажу не були ознайомлені ні юристи міської ради, ні юристи «Вишгородпастрансу», про що вони самі сказали на засіданні комісії.
До оборудки був залучений банк, і ціна разом із банківськими процентами злетіла вже до 12 млн грн!
Банк ці кошти виплатив фірмі-«прокладці» (куди вони пішли далі — можна лише здогадуватись), а місто натомість отримало два старих автобуси…
А міський бюджет буде ще три роки гасити борг перед банком…
З наших з вами кишень, бо своїх коштів у наших героїв немає — тільки бюджетні…
Знаєте, що зараз на це кажуть у міськраді?
Що повністю поділяють стурбованість транспортної комісії, яка вивчає це питання!
Кажуть, що теж стурбовані тим, що їх, напевно, обманули, а вони й не знали…
І хочуть розібратися…
Шановний читачу, давайте спробуємо уявити себе в подібній ситуації. Невже ви, купуючи собі автомобіль, не відрізните стару машину від нової? Тим більше, якщо купуєте її не в офіційному салоні, а у якогось дядька, якого перший раз бачите?
І якщо цей дядько «ломить» вам ціну в два рази вищу, ніж всі інші на ринку?
І ви навіть не прочитаєте договір купівлі-продажу, а просто відвалите йому ту купу грошей і підете, забравши автомобіль?
Ну, погодьтеся, в таке дуже важко повірити!
Але наші очільники продовжують нас переконувати, що саме так і було!
І продовжують стверджувати, що то експертиза підроблена.
Тут вже рука потяглася до калькулятора. Нехитрі підрахунки — і знову шок!
Зазвичай строк корисного використання транспортних засобів даного типу становить 8-10 років. Тобто, в процесі експлуатації відбувається здешевлення (амортизація) транспортного засобу на 10-12 % на рік.
Неважко порахувати, що за 4 роки експлуатації автобуси втратили близько 45 % початкової вартості.
Знаючи ціну нових, яку озвучили на МАЗі — 8 млн грн, віднімаємо 45 % і отримуємо ціну на момент продажу — 4 млн 400 тис. грн.
Навіть менше, ніж нарахувала експертиза!
Тобто, на цій закупці наші посадовці переплатили близько 7 млн грн!
Я не фахівець, можу щось і недоврахувати.
Може, не сім мільйонів. Може, п’ять.
Але це мільйони гривень, які втрачено з бюджету!
Чи вкрадено…
І це в той час, коли малозабезпечені мешканці міста роками не можуть отримати матеріальну допомогу в півтори тисячі гривень!
А міського голову, схоже, ця ситуація зовсім не турбує…
І з цим ми маємо щось робити!
І саме тому депутати з транспортної комісії та громадські активісти піднімають це питання.
Адже, коли злодій залазить до нас у квартиру — ми б’ємо на сполох і залучаємо правоохоронні органи.
Але, коли злодій залазить всім нам у кишеню — ми тим паче маємо реагувати і знову ж таки — підключати правоохоронні органи, бо тільки вони можуть надати належну правову оцінку таким діям.
А ми можемо надати моральну…

P.S. А експертизу можна замовити й іншу.
Та чи є в тому сенс?
Адже цифри — уперта річ…

P.P.S. І ще. Я зовсім не здивуюсь, якщо поряд з моєю статтею в газеті будуть надруковані коментарі «фахівців», які в один голос стверджуватимуть, що все зовсім не так, закликати не вірити цим «наклепам» і т. п.
Тому надаю номер телефону відділу продаж офіційного представника МАЗу в Україні для тих, хто хотів би переконатися в достовірності наведених мною цифр і фактів:
044 496 00 00