18.05.2021

Газета Вишгород. ONLINE

Офіційний сайт газети Вишгород, Новини, архів. ONLINE

То чи підроблена експертиза? або Знову про вишгородські автобуси

Трохи передісторії. Кілька місяців тому громадською організацією «Вишгородщина без корупції» була замовлена і отримана експертиза щодо фактичної вартості придбаних Вишгородською міською радою автобусів. Вона встановила, що міськрада заплатила за автобуси ціну в два рази вищу, ніж вони коштували насправді.
Після того, як нещодавно міський голова на одному із зібрань вкотре радісно повідомив, що експертиза підроблена, я вирішив сам спробувати розібратися в цій ситуації.
Відразу скажу — я не є фахівцем з автотранспорту і не маю юридичної освіти. Тож оперувати намагатимусь максимально простими і зрозумілими термінами.
Отже, починаю переглядати документи. Що ми на сьогоднішній день маємо:
— придбано два старих чотирирічних автобуси за ціною 9 млн 830 тис. грн, тобто майже 10 млн грн.
З лізинговими платежами ця сума виростає до понад 12 млн грн. За перший рік з моменту покупки було виплачено 6 млн 700 тис. грн…
Стоп!
Заходжу в Інтернет, набираю телефон офіційного представника (дилера) заводу МАЗ, що знаходиться у Києві. (Для довідки: МАЗ — білоруський автозавод-гігант, знаний у всьому світі, спеціалізується на випуску автотехніки, в тому числі автобусів).
Мене з’єднують з відділом продаж. Цікавлюсь, скільки коштують два автобуси з параметрами, аналогічними до тих, які придбала міськрада.
Коли я побачив ціну, здивуванню не було меж. Виявляється, два нових автобуси МАЗи, 2020 року випуску, з двигунами фірми «Мерседес», з 2-річною гарантією — обійдуться покупцеві дешевше, ніж дві старі 4-річні машини, придбані нашими «господарями»!
Ціна їх — 7 990 000 грн, тобто, приблизно 8 млн грн.
Не повіривши власним очам, перепитую: — Що, ми перераховуємо ці гроші – і отримаємо автобуси?
Так, перераховуєте гроші — і ми виготовляємо і поставляємо вам нові автобуси.
Так просто?…
Наостанок вони поцікавились, з якого міста я телефоную. Почувши, що з Вишгорода, зраділи — добре, мовляв, що ви до нас знову звернулися, бо десь ви надовго пропали — вже більше року від вас нічого не чути.
І я починаю розуміти: наші керівники вже зверталися до цієї компанії, але щось їх не влаштувало. Що?
А те, що дуже все ПРОСТО!
Перерахували гроші — і напряму отримали автобуси!
Нецікаво!
По такій схемі працювати нецікаво, бо тут все прозоро!
І тоді наші «генії» придумали свою схему.
І з’явилася так звана фірма-«прокладка», у якої наші герої і придбали два старих автобуси за ціною більшою, ніж коштують два нових!
Причому по документах автобуси проходять як «нові і невживані»!
І чомусь з договорами купівлі-продажу не були ознайомлені ні юристи міської ради, ні юристи «Вишгородпастрансу», про що вони самі сказали на засіданні комісії.
До оборудки був залучений банк, і ціна разом із банківськими процентами злетіла вже до 12 млн грн!
Банк ці кошти виплатив фірмі-«прокладці» (куди вони пішли далі — можна лише здогадуватись), а місто натомість отримало два старих автобуси…
А міський бюджет буде ще три роки гасити борг перед банком…
З наших з вами кишень, бо своїх коштів у наших героїв немає — тільки бюджетні…
Знаєте, що зараз на це кажуть у міськраді?
Що повністю поділяють стурбованість транспортної комісії, яка вивчає це питання!
Кажуть, що теж стурбовані тим, що їх, напевно, обманули, а вони й не знали…
І хочуть розібратися…
Шановний читачу, давайте спробуємо уявити себе в подібній ситуації. Невже ви, купуючи собі автомобіль, не відрізните стару машину від нової? Тим більше, якщо купуєте її не в офіційному салоні, а у якогось дядька, якого перший раз бачите?
І якщо цей дядько «ломить» вам ціну в два рази вищу, ніж всі інші на ринку?
І ви навіть не прочитаєте договір купівлі-продажу, а просто відвалите йому ту купу грошей і підете, забравши автомобіль?
Ну, погодьтеся, в таке дуже важко повірити!
Але наші очільники продовжують нас переконувати, що саме так і було!
І продовжують стверджувати, що то експертиза підроблена.
Тут вже рука потяглася до калькулятора. Нехитрі підрахунки — і знову шок!
Зазвичай строк корисного використання транспортних засобів даного типу становить 8-10 років. Тобто, в процесі експлуатації відбувається здешевлення (амортизація) транспортного засобу на 10-12 % на рік.
Неважко порахувати, що за 4 роки експлуатації автобуси втратили близько 45 % початкової вартості.
Знаючи ціну нових, яку озвучили на МАЗі — 8 млн грн, віднімаємо 45 % і отримуємо ціну на момент продажу — 4 млн 400 тис. грн.
Навіть менше, ніж нарахувала експертиза!
Тобто, на цій закупці наші посадовці переплатили близько 7 млн грн!
Я не фахівець, можу щось і недоврахувати.
Може, не сім мільйонів. Може, п’ять.
Але це мільйони гривень, які втрачено з бюджету!
Чи вкрадено…
І це в той час, коли малозабезпечені мешканці міста роками не можуть отримати матеріальну допомогу в півтори тисячі гривень!
А міського голову, схоже, ця ситуація зовсім не турбує…
І з цим ми маємо щось робити!
І саме тому депутати з транспортної комісії та громадські активісти піднімають це питання.
Адже, коли злодій залазить до нас у квартиру — ми б’ємо на сполох і залучаємо правоохоронні органи.
Але, коли злодій залазить всім нам у кишеню — ми тим паче маємо реагувати і знову ж таки — підключати правоохоронні органи, бо тільки вони можуть надати належну правову оцінку таким діям.
А ми можемо надати моральну…

P.S. А експертизу можна замовити й іншу.
Та чи є в тому сенс?
Адже цифри — уперта річ…

P.P.S. І ще. Я зовсім не здивуюсь, якщо поряд з моєю статтею в газеті будуть надруковані коментарі «фахівців», які в один голос стверджуватимуть, що все зовсім не так, закликати не вірити цим «наклепам» і т. п.
Тому надаю номер телефону відділу продаж офіційного представника МАЗу в Україні для тих, хто хотів би переконатися в достовірності наведених мною цифр і фактів:
044 496 00 00