ХХІ століття – час для змін в усіх сферах життєдіяльності людини. Перехід до інформаційного суспільства, глобалізація, зміна технологій потребують радикальної модернізації освітянської галузі. Оновлення системи освіти передбачає перехід до безперервної освіти, провідним напрямком якої є компетентнісний підхід до підвищення рівня професійної конкурентноспроможності вчителя та надання якісних освітніх послуг школярам. Саме в цьому напрямі реалізував свої зусилля педагогічний колектив НВК протягом 2018­2019 навчального року, працюючи над науково­методичною проблемою: «Створення психолого­педагогічних умов для підвищення рівня навчальних досягнень, формування ключових компетентностей та загальної культури учнів».

У 2018­19 н. р. у структурі НВК функціонувало 46 класів, в яких навчалося 1361 учень. Для 44 класів було організовано навчання українською мовою. Враховуючи бажання дітей та батьків, у двох класах (4­д, 8­д класи) проводилося навчання російською мовою, 11 класних колективів (1­а, 1­б, 2­а, 3­а, 3­б, 4­а, 5­б, 6­а, 7­б, 7­в, 8­б) навчалися за експериментальною програмою «Інтелект України». Також було організовано роботу класів з вивченням двох іноземних мов; створено умови для організації допрофільної та профільної підготовки інформаційно­технологічного профілю технологічного напряму та економічного профілю суспільно­гуманітарного напряму навчання.

У закладі створено постійно діючий орган – педагогічну раду. Протягом 2018­19 навчального року проводилися засідання педагогічних рад, наради при директорові, на яких розглядалися питання ефективної організації навчально­виховного процесу.

Педагогічний колектив навчального закладу — це колектив однодумців, спільна діяльність якого дає вагомі результати: заклад освіти має високий рейтинг у місті, користується повагою у батьків; випускники успішно проходять ЗНО та продовжують навчатись на бюджетній основі у найкращих ВНЗ України; у 2014 р. департаментом освіти і науки Київської обласної адміністрації навчальний заклад атестовано за високим рівнем – з відзнакою (свідоцтво № 002339 від 05.06.2014 р.).

Діяльність НВК висвітлюється на сайті http://nvkintelekt.at.ua, у місцевих ЗМІ, на сторінці у Фейсбуці.  

Найбільша проблема навчального закладу — брак приміщень, оскільки місто розбудовується, а нові навчальні заклади не зводяться. І якщо ще два роки тому у другу зміну навчалися тільки 3­4 класи, то зараз на другу зміну ми змушені перевести два п’ятих та один шостий класи. Через це припинили функціонування більшість кабінетів. Виняток – кабінети фізики та хімії, їх матеріально­технічна база зберігається в належному стані.

У серпні 2019 р. інформаційним освітнім ресурсом «Освіта.ua» було складено рейтинг загальноосвітніх шкіл Київської області, що посіли найвищі місця у рейтингу шкіл України за підсумками ЗНО 2019 року. Наш навчальний заклад посів 65 місце із 1062 закладів та 1540 місце із майже 10 тисяч закладів освіти України.

За підсумками року, 51 учень 5­8­х та 10­х класів нагороджено Похвальними листами за високі успіхи в навчанні, що становить 8 % від загальної кількості учнів. ДПА з трьох предметів склали всі 88 учнів 9­х класів. Восьмеро з них отримали свідоцтво з відзнакою. Учень 11­Б   класу Андрій Стецюк нагороджений золотою медаллю, учениця 11­б класу Анастасія Штинь — срібною.

У 2018 ­2019 н. р. члени шкільного методичного об’єднання (ШМО) працювали над методичною проблемою: «Створення психолого­педагогічних умов для підвищення рівня навчальних досягнень, формування ключових компетентностей та загальної культури учнів».

Вчителі початкової школи брали участь у Х Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти ­ 2019» в номінації «Інтеграція ресурсів Державного стандарту та інноваційних практик в процесі реалізації наскрізних змістових ліній в освітньому середовищі». Навчально­виховний комплекс був нагороджений Дипломом і Золотою медаллю Міністерства освіти і науки України.

Методична робота у гімназії здійснювалася відповідно до плану і передбачала реалізацію науково­методичної проблеми «Розвиток професійної компетентності творчого вчителя як умова формування компетентного учня» на І етапі її впровадження.

Наш навчальний заклад – це школа передового педагогічного досвіду, де вчителі охоче діляться досвідом із своїми колегами з міських та районних шкіл. Присутні на районних майстер­класах колеги зі шкіл міста та району високо оцінили професійну майстерність учителів НВК, їхній науково­методичний рівень.

Курсову перепідготовку пройшли 17 учителів, а також усі педагоги, що працюють за науково­педагогічним проектом «Інтелект України» у початковій та основній школі.

Пріоритетним напрямком роботи НВК є робота з обдарованими дітьми. Результати такої діяльності — їхні успіхи на олімпіадах, творчих конкурсах, інтелектуальних змаганнях. 46 учнів стали переможцями ІІ етапу олімпіад, 5 — перемогли на ІІІ (обласному) етапі. Проте результати ІІІ етапу засвідчують недостатню роботу з підготовки учнів. Є над чим працювати і шкільному методоб’єднанню, і кожному вчителю.

Виходячи з аналізу підсумків навчально­виховного процесу за минулий навчальний рік, методоб’єднання в поточному навчальному році працюватиме над вирішенням таких проблем: вивчення та аналіз навчальних планів, програм, підручників, методичних розробок, інструкцій, рекомендацій до змісту, форм і методів проведення уроку, позакласної та позашкільної роботи; оволодіння навичками самоаналізу, інноваційними технологіями, найдосконалішими формами та прийомами навчання учнів; планування методичної роботи відповідно до вимог Нової української школи; організація самоосвіти вчителів; створення умов для професійного зростання, самоосвіти й творчої діяльності вчителів; створення творчих груп за інтересами; робота над спільними методичними проектами; проведення психолого­педагогічних семінарів; узагальнення та обмін досвідом успішної педагогічної діяльності; організація роботи творчих груп учителів над методичними, навчальними, творчими проектами, залучення учнів до спільної проектної діяльності та ін.

Навчання вдома

Вже з 1 вересня батьки школярів зможуть скористатися всіма видами індивідуальної форми навчання. Це може бути сімейна (домашня) освіта, екстернат або педагогічний патронаж.

При цьому переведення учня на навчання вдома можливе за заявою батьків і не потребує додаткового узгодження. Відповідні зміни, затверджені наказом Міносвіти, набули чинності 20 серпня 2019 року.

Однак діти, які отримують сімейну освіту, будуть чотири рази на рік проходити контроль опанованого матеріалу, аби їхні знання відповідали вимогам шкільної програми. Для цього учень повинен бути зарахований у певний навчальний заклад, який і відслідковуватиме його прогрес у навчанні.

Мережева освіта

У новому навчальному році школи вперше отримають можливість організовувати для учнів мережеві форми освіти — тобто окремі дисципліни можуть викладати не шкільні вчителі, а фахівці профільних організацій та установ культури, спорту тощо.

Запропонувати педраді школи впровадити мережеву форму навчання можуть як учні і батьки, так і педагогічні працівники або інші установи, зацікавлені в такій співпраці.

Нові тести з української літератури

Навесні 2020 року школярі проходитимуть зовнішнє незалежне оцінювання з української літератури, враховуючи нові обставини програми.

Обов’язкові щеплення

З 1 вересня 2019 р. школярі та малеча, які відвідують дитячі садки, зобов’язані мати всі передбачені МОЗ щеплення — інакше вони зможуть навчатися тільки вдома.

Виняток — неможливість зробити щеплення за медичними показаннями.

Освітній омбудсмен

У серпні 2019 року Кабмін офіційно призначив Сергія Горбачова, директора київської школи № 148, першим освітнім омбудсменом в історії України.

Його місія — захищати права тих, хто здобуває освіту, а також педагогічних, науково­педагогічних та наукових працівників. Таким чином, головним завданням Горбачова стане розгляд скарг від учнів, студентів і викладачів.

На розгляд кожної конкретної скарги у служби омбудсмена є не більше одного місяця. Потім він приймає рішення про обґрунтованість скарги і надає письмову відповідь.

Далі протягом п’яти робочих днів він повинен вжити заходів для відновлення і захисту порушених прав заявника.

Підвищення зарплат педагогам

З 1 вересня зарплатні ставки виростуть на 10 % у тих педагогів, чиї посадові оклади минулого року залишалися незмінними. Таке рішення в серпні 2019 року прийняв Кабмін.

Йдеться про педагогічних працівників закладів дошкільної, позашкільної та професійної (професійно­технічної) освіти.

Крім того, з 1 січня 2020 року в рамках реформи оплати праці для педагогів зарплата всіх працівників освітньої галузі буде підвищена на рівень від 20 % до 70 %. Поетапне підвищення, згідно з липневою постановою Кабміну, триватиме до 2023 року.

Сертифікація

Відбудеться перше ЗНО для вчителів – 31 жовтня 2019 року.

Зменшення «паперової» роботи

У повній мірі в навчальних закладах повинна запрацювати нова Інструкція з діловодства, яка була прийнята минулого навчального року.

Необов’язковими стають плани роботи класних керівників, вихователів, бібліотекарів, методичних об’єднань, гуртків, спортивних секцій, поурочні плани, що складались на основі календарно­тематичних. Відтепер ці документи можуть створюватись лише за рішенням педагогічної ради закладу освіти та мати довільну форму й структуру. Вчителі 1 та 2 класів продовжать працювати за стандартами Нової української школи.

Вчителі, які працюють в 11 класі, розпочнуть роботу за новими програмами, що затверджені наказом МОН від 23.10.2017 № 1407.

Репетиторство

У МОН наполягають на тому, що вчитель, який безпосередньо навчає дитину в школі, не може бути репетитором – це конфлікт інтересів.

Наші завдання

— Розвивати у дітях не лише знання, а й цінності;

— головна цінність — це любов. Любов до людей;

— переконати дітей у тому, що саме знання є запорукою їхнього успіху;

— прививати любов до своєї країни;

— життя вчителя не має зосереджуватися лише на школі. Чим вчителі будуть щасливішими, успішнішими та різностороннішими, тим більше щастя і радості вони принесуть дітям.

Інна ШУБКО,

директор НВК «Вишгородська районна гімназія «Інтелект» — загальноосвітня школа І ступеня»