6 червня 2019 р. відбулася стартова прес-конференція з нагоди запуску унікального проекту Вишгородського історико-культурного заповідника «Історико-культурна спадщина Вишгородщини: QR-кодування, моніторинг, апробація й популяризація». Проект здійснюється за підтримки Українського культурного фонду.
Інтерактивна туристична навігація застосовується вже більше 10 років у Європі і показала себе зручним та дієвим інструментом популяризації об’єктів культурної спадщини. Як втілити такий механізм, зробити його ефективним та зручним у передачі не тільки інформації про історичні пам’ятки, але й бажанні відвідати музеї, завітати до Вишгородщини? Ідеї обговорювали представники Вишгородського історико-культурного заповідника, науковці у сфері історії та археології, представники Київської обласної державної адміністрації та Вишгорода, ділились досвідом запрошені гості – народна артистка України Лариса Кадочникова та заслужена артистка України Ірма Вітовська.
«Управління культури, національностей та релігій Київської обласної державної адміністрації завжди підтримуватиме цей та інші інноваційні проекти, тому що вони сприяють консолідації культурного середовища, створенню та захисту національного культурного продукту», — зазначив керівник управління культури КОДА Ігор Золотоверх.
Директор Вишгородського історико-культурного заповідника Влада Литовченко: «Сьогодні Вишгород має урбанізоване обличчя, багато старовинних пам’яток не збереглися. Проте місто досі має чим здивувати свого туриста, адже й донині зберігає унікальні історичні скарби. Завдяки впровадженню QR-кодування ми зможемо створити своєрідний місток від минулого до сучасного. Адже, віртуально взаємодіючи з ресурсом, кожен зможе спланувати екскурсію сам. Також запланована система зворотного зв’язку, яка дасть можливість ділитися своїми враженнями, а в перспективі – здійснювати вплив на історико-культурне середовище. Аналогів такої багатогранної системи в Україні поки що не має жодна музейна установа».
Генеральний директор Національного музею історії України, заслужений працівник культури України Тетяна Сосновська: «Це вже великий успіх — виграти такий грант. Тим більше, що проект зайняв друге місце за кількістю набраних балів. Тепер важливо таким чином розробити контент, щоб не вводити користувачів у віртуальний світ, а навпаки — спонукати відвідати пам’ятки та відчути їх атмосферу.
Заслужена артистка України Ірма Вітовська: «Для діячів культури дуже важливо створювати контент, пов’язаний з конкретним культурним об’єктом. У нас є досвід інтерактивних театральних постанов з історичної тематики, і ми бачимо, як це захоплює глядачів. Тому дуже рада, що у Вишгороді започатковується такий проект».
«Важливо через сучасні технології доносити до молоді і до дітей значущість нашого міста, бо вони саме так краще сприймають. Дякую за роботу над проектом і впевнена, що це стане туристичною перлиною Вишгорода», — зазначила Тетяна Бражнікова, секретар Вишгородської міської ради.
До дискусії долучились та обмінялись думками Жанна Куколевська – медіатор проекту, Дмитро Бібіков –завідувач відділу археології ВІКЗ, Всеволод Івакін – кандидат історичних наук, в.о. завідувача відділу археології Києва ІА НАН України, Крістіна Коваль – засновник та координатор Туристичного кластеру Вишгородщини і Владислав Бітковський – молодший науковий співробітник Інституту археології НАН України, куратор за напрямом QR-кодування.
Вишгородський історико-культурний заповідник

Місія проекту
Встановити у зручному форматі контакт між культурними пам’ятками та сучасним містом, щоб люди відчули зв’язок з історією, просто крокуючи Вишгородом.
Інструмети втілення
22 пам’ятки Вишгородщини, з них 12 об’єктів першочергової важливості, будуть оснащені QR-кодами і об’єднані в єдину цифрову систему. Відсканувавши код, можна буде дізнатися цікаві факти та нюанси, пов’язані з ними. Програма дасть можливість не просто дізнатись про локальний об’єкт, але й отримати інформацію про історико-культурне середовище, в якому він розташований, про його історію і значення в контексті подій минулого.
Тривалість проекту
Проект розрахований на 5 місяців з поетапною адаптацією сайту, розробкою контенту та встановленням табличок з QR-кодами на об’єктах.