01.10.2020

Газета Вишгород

Офіційний сайт газети Вишгород, Новини, архів

Соцпослуги: проблеми і перспективи розвитку





DSC06807

Галина МАКАРЕНКО
ФОТО — автор, «Вишгород»

Міністерство соціальної політики України у партнерстві з Всеукраїнською громадською організацією «Ліга соціальних працівників України» та за сприяння Проекту покращення послуг у сфері ВІЛ/СНІД серед представників груп найвищого ризику в Україні провело семінар «Перспективи розвитку соціальних послуг у територіальній громаді».

У роботі семінару взяли участь і представники Вишгородського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) — директор центру Наталія Рудько та завідуюча відділення соціально-побутової адаптації Галина Макаренко.

Організатори заходу винесли на обговорення питання формування єдиного підходу та шляхів оптимізації управління системи соціального захисту на місцевому рівні, а також розробки та впровадження оптимальної моделі центру надання соціальних послуг та соціальної допомоги вразливим групам населення в територіальних громадах.

Відбулася зацікавлена розмова, під час якої свої думки висловили працівники Мінсоцполітики, представники територіальних органів надавачів послуг – управлінь соціального захисту населення, територіальних центрів, центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді тощо.

Як наголосила президент громадської організації «Ліга соціальних працівників України» Світлана Толстоухова, сьогодні у системі надання соціальних послуг чимало збоїв, проблем. Головна цьому причина в тому, що маємо непослідовність соціальної політики, жодної реформи, якою б вона не була, не довели до логічного кінця, відчутно вдарило по соціальній роботі й скорочення 12 тисяч фахівців соціальної роботи, які на місцях успішно розв’язували проблеми з кризовими сім’ями, приходили безпосередньо додому до громадян, надавали широкий спектр соціальних послуг, встановлюючи контакти не тільки на професійному, а й на людському рівні взаємодії.

«Враховуючи цю ситуацію, маємо напрацювати і запропонувати уряду пропозиції щодо подальшої діяльності соціальних служб. Служби мають бути не конкурентами у роботі чи дублювати одне одного, а стати партнерами, які мають в роботі чітко розмежовані функції», — секазала Світлана Толстоухова.

Про важливість питання, яке було винесене на обговорення, свідчило представництво учасників — заступник міністра соцполітики, директор департаменту Мінсоцполітики, керівники соцслужб обласного рівня і широке представництво територіальних соціальних установ з усіх регіонів України. Практично кожен не тільки поділився досвідом своєї роботи, новими шляхами вирішення застарілих проблем, а й вніс чимало цікавих пропозицій щодо реформування системи соціальних послуг.

Одначе, як не прикро про це говорити, все ж багато хто вносив пропозиції відповідно до інтересів свого відомства, перетягував основні значимі функції саме на себе. Отож і виходило, що: за пропозицією одних, реформування, оптимізація чи злиття мають відбутися на базі центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, оскільки сім’я – найбільш значимий осередок суспільної структури; за пропозицією інших – управління соціального захисту населення, оскільки саме тут зосереджено найбільше функцій щодо захисту населення.

Свій внесок у реформування системи соціальних послуг зробить, безперечно, і анонсована децентралізація влади, адже вона має, насамперед, означати те, що саме громада має відповідати за роботу із сім’ями, за розв’язання проблем одиноких людей поважного віку і малозабезпечених громадян. А відтак, взявши за основу типову модель центру соціальних послуг, громада повинна буде змоделювати власну модель, яка б була найбільш оптимальною і для регіону, і для категорій населення, які тут проживають.

Коментуючи пропозиції, висловлені під час семінару, директор Вишгородського територіального центру Наталія Рудько, зауважує: «Як бачимо, основне тут — змоделювати універсальну модель центру соціальних послуг, яка б враховувала інтереси всіх категорій населення щодо надання соціальних послуг та інтереси всіх структур — надавачів цих послуг. Ми готові співпрацювати у будь-якому форматі, головне, щоб це дало можливість забезпечити соціальними послугами усі без винятку категорії, які цього потребують, а також у наших складних економічних умовах уникнути дублювання функцій, а, значить, і зайвих витрат».